Tomasz Grychtoł – jak Fiatem 126p wystartować w HRSMP i RSMP

Strona główna/Artykuły/Tomasz Grychtoł – jak Fiatem 126p wystartować w HRSMP i RSMP

Tomasz Grychtoł – jak Fiatem 126p wystartować w HRSMP i RSMP

Zastanawiacie się nad startem w HRSMP? Jakie wymogi trzeba spełnić? Jaki budżet trzeba założyć? Na to jak i kilka innych pytań postaramy się odpowiedzieć w tym artykule. O swojej przygodzie z rajdami HRSMP i nie tylko opowiada Tomasz Grychtoł, który wywalczył tytuł mistrzowski w sezonie 2017 Fiatem 126p. Stąd skupimy się nad tym jak przygotować właśnie to auto do startów w rajdach.

Jakie były Pana pierwsze doświadczenia za kierownicą Fiata 126p?

Pierwszy rajd jaki jechałem w życiu jako kierowca, był to Rajd  Barbórki Cieszyńskiej w 1993 roku. Wydawało mi się, że jadę rewelacyjnie. Po czym po zakończonej pętli pilot, który był już doświadczony w tej dziedzinie,  powiedział, że albo zacznę się go słuchać i  jechać według jego wskazówek albo on siada za kółko bo w takim stylu czasów nie będzie. Powiedział jak mam jechać i drugi przejazd oesu został poprawiony o 20 sekund! Wyciąłem wnioski z tej lekcji. Dlatego Nigdy nie jeżdżę efektownie.  Daleko mi do takiej jazdy. Niektórym może się to nie podobać. Ale ja  skupiam się na zdobywaniu cennych sekund. Maluch jest samochodem, który uczy trajektorii jazdy, jak najmniej hamowania i zapinania boków. Cały czas tempem w linii i to podczas oesów jak i dojazdówek. Również na dajozdówkach trzeba mieć odpowiednia taktykę gdyż maluchem nie da się wiele nadrobić.   Taka jazda daje efekty. Proszę sobie wyobrazić, że na Rajdzie Śląska na jednym z oesów strata do zwycięscy rajdu Tomka Kasperczyka wyniosła 2 minuty. Tak maluchem. Dzięki temu udało mi się uzyskać w sezonie 2017 w HRSMP Vice Mistrzostwo Polski w klasyfikacji generalnej, Mistrzostwo Polski w kategorii FIA 2 a w RSMP w klasie HR+30. W klasyfikacji generalnej  Mistrzostw Polski zająłem 45 miejsce na 76 sklasyfikowanych.

Odpowiednio dobrana taktyka przełożyła się na rezultaty.  Ale żeby zacząć jeździć w rajdach klasy RSMP czy HRSMP trzeba spełnić odpowiednie wymogi. Załóżmy, że mamy licencje RN i chcemy być klasyfikowani w mistrzostwach cyklu. Co dalej?

Aby zacząć temat  startów maluchem czy jakimkolwiek innym samochodem w cyklach rajdów takich jak RSMP czy HRSMP najważniejszą rzeczą jest aby zaznajomić się z regulaminami cyklów, w których chce się startować. Regulamin To najważniejsza rzecz od której powinno zacząć się swoją przygodę z rajdami licencjonowanymi po to aby każda złotówka została wydana  sensownie i nie iść w niepotrzebne koszty, które nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Załącznik J, homologacja, regulamin od tego trzeba zacząć. Powiem tak, że mi to bardzo pomogło. Nasz maluch przechodził badania techniczne bez zarzutu. A na samym początku uzyskanie książki samochodu sportowego zajęło 2 godziny co zwykle trwa o wiele dłużej.

Myślę że najważniejszy temat – budżet?

Jeżeli chodzi o same starty w rajdach to koszty kształtują się na poziomie 3-4 tysięcy wzwyż z zależności jak sami to sobie zorganizujemy. I tak, wpisowe do rajdu w HRSMP to koszt 800 złotych. Przy czym organizatorzy poszczególnych rund mogą przewidzieć zniżki lub całkowicie  zwolnić z wpisowego konkretną markę, (np. „Polski Fiat/FSO”). Do tego trzeba doliczyć nocleg w zależności ile osób ma się w ekipie. Czyli dla załóżmy ekipy złożonej z 4 osób to już koszt 300-450 złotych. Plus koszty wyżywienia w zależności od tego co się je i pije –  kolejne 200-400 złotych. Wspomniałem o 4 osobowej ekipie bo oprócz kierowcy i pilota ja miałem jeszcze 2 serwisantów. Z wiadomych przyczyn warto mieć dodatkową pomoc w przypadku fiata 126p. Niektórzy stanowią ekipę złożona z kierowcy i pilota. W moim przypadku nie wyobrażam sobie tego bez pomocy moich mechaników. Do tego jeszcze laweta a co za tym idzie osoba z uprawnieniami. Liczmy dalej. Auto do zapoznania. Wolę przejeżdżać odcinki seryjnym autem a nie żyłować przygotowanej rajdówki. Nie w przypadku malucha. Do tego koszty paliwa bo przecież coś trzeba lać do baku. Auto potrafi spalić do 15 litrów paliwa na oesie.  Na początku powiedziałem że koszty mogą jeszcze wzrosnąć zależy na jaki standard się godzimy jeśli chodzi o koszt noclegów czy jedzenia. Należy również uwzględnić koszty przygotowania samochodu do rajdu gdzie w przypadku Fiata 126p może to być od 500 do 1500 złotych. Dobre przygotowanie bolidu to podstawa. Na start  w 5 rajdach HRSMP i 3 w RSMP wszystkie zostały ukończone! a w sumie było to około 35000 km w tym około 600-700 km oesowych.  Owszem zdarzały się awarię jak wyrwane szpilki z głowicy na Rajdzie Rzeszowskim, ale wszystkie się je udało nam się pokonać.

Dlaczego padło na malucha? W sezonie 2017 zdecydował się Pan na starty Fiatem 126p mając do wyboru inne może bardziej zasłużone w świecie rajdów samochody.

Bo koszt przygotowania  do rajdu są o wiele niższy niż topowych rajdówek. Zmieścisz się w kwocie 1500 złotyvh max gdzie przy np. Hondzie Civic ta kwota może być 3 razy wyższa. Dlatego był to jeden z argumentów które wziąłem pod uwagę.

Ile trzeba wydać aby maluch spełniał podstawowe wymogi regulaminu HRSMP?

Podstawą jest przygotowanie samochodu wg załącznika J. Przyjmijmy,  że mamy gotową wyspawaną i pomalowaną budę. Kupujemy klatkę bezpieczeństwa oczywiście według załącznika. Cena takiej klatki może wahać się od 1500 do 2000 złotych w zależności od jej budowy i materiału z jakiego została wykonana. Fotele kubełkowe i tu to malucha najlepiej sprawdziły się fotele firmy Sparco model sprint. Przepisowo fotele nie powinny wystawać poza obręb klatki. W maluchu to trochę trudne ze względu choćby na gabaryty, a przytoczony tu model idealnie wpasowuje się w tą konstrukcję. Pasy 5 punktowe gdzie cena w Polsce może osiągnąć 1300 złotych. A mi udało się zakupić we Francji za połowę tej kwoty. Warto szukać i to nie tylko w Polsce.  System gaśniczy również zakupiony we Francji. Dobrze by było również dla swojego bezpieczeństwa wyposażyć się w “hansa” którego koszt to wydatek od 1000 złotych. Można kupić za 150 kołnierz z gąbki. Jest przebicie. Ale ma to też swoje negatywne oddziaływania. Kto miał okazje w tym jeździć to wie. Na szyby nałożona jest folia ochronna anty-odpryskowa. Polecam tylko sprawdzone oryginalne folie. Cenna naprawdę nie odbiega od tanich foli. Pokrótce takie wyposażenie to cena w granicach 6000 do 10 000 złotych.

Jak wygląda temat silnika?

Serce to motor zbudowany, jak się już można domyślić, wg załącznika J osiągający moc 38-40 KM. Koszt budowy takiego silnika może wahać się od 6 000 do prawie 15 000 złotych. Kute korby, odelżone tłoki, sportowy wałek, obrobiona głowica. Koszt zależy jeszcze od tego czy korzysta się z części krajowych czy włoskich. Te drugie są stricte przygotowywane pod wyścigi. Praktycznie tylko w Polsce maluchy startowały w rajdach. Nasz motor rozkręca się od 4200 obrotów gdzie większość Fiatów ciągnie od 5 tysięcy. Jestem z tego faktu bardzo zadowolony i bardzo mi to odpowiada. Miałem okazje jechać rajd na pożyczonym silniku który kręcił się od 5 000 i nie mogłem go ogarnąć. Silnik zblokowany z krótką skrzynią zbudowana od podstaw na nowych częściach z krótkim 3 i 4 biegiem. Koszt 2000 złotych.

Co zawieszeniem?

Sprężyny z grubszego drutu zostały wykonane w Śląskiej Wytwórni Sprężyn i Resorów Pana mgr. inż. Grzegorza Johymczyk. Tam też został przygotowany resor. Firma ma wieloletnie doświadczenie w tego rodzaju asortymencie. Amortyzatory to popularne Bilsteiny. Praktycznie tylko z tej firmy można jeszcze dobrać teleskopy do Fiata 126p. W sumie zawieszenie przygotowane w ten sposób wyniosło około 2000 złotych.

Co Pan może powiedzieć o barwach swojej rajdówki. Czy są historyczne?

Tak. W tym przypadku jak najbardziej. Maluch reprezentuje barwy rajdówki, w której mój wujek startował w Mistrzostwach Polski w latach 70-tych w RSMP.

Barwy historyczne nie są wymagane, ale w regulaminie jest zapis, że każdy sklasyfikowany uczestnik (kierowca i pilot) startujący w rajdzie samochodem w oryginalnych historycznych barwach otrzyma dodatkowo 1 punkt. Za „barwy historyczne” uznaje się sposób i kolorystykę malowania oraz wszystkie  naklejki reklamowe i rajdowe z konkretnego rajdu lub sezonu w historii rajdowej  danego modelu.

 

Bardzo dziękuje za te cenne informację. Uważam że ten artykuł przybliżył nieco jakie wymogi muszą być spełnione i jakie koszty wiążą się z chęcią udziału w rajdach licencjonowanych. Mam nadzieje, że zawodników startujących w popularnym maluchach w cyklu HRSMP będzie z każdym rajdem coraz więcej 🙂

Fanpage:  Wolfgang-Motorsport

Autor zdjęć: Jakub Żołędowski

Jak wystartować w HRSMP?
https://historicwrc.pl/jak-wystartowac-w-hrsmp-

Zagadnienia w kwestii homologacji oficjalna strona FIA
https://historicdb.fia.com/cars/list?search=fiat%20126

Co do aut odbiegających od regulaminowych wymogów – Koordynator Rajdów Historycznych Mirosław Miernik:

Przerobiony Maluch może wystartować w HRSMP w Kategorii 5 – tu nie ma żadnych graniczeń. Jedyny wymóg w Kategorii 5  to barwy historyczne – więc akurat w kwestii malucha to żaden problem

koszty:

WYMAGANE

  • KZTSH – 250.
  • wpisowe na rajd (rundy Memoriał i Wisla po 800), pozostałe 1000

OPCJONALNE

  • zgłoszenie do klasyfikacji rocznej  400 (ale nie ma obowiązku zgłaszania się i można wystartować we wszystkich rajdach i być w nich sklasyfikowanym)
  • oplata za licencję kierowca R – 500 / pilot RN – 400 (bez licencji można jechać bez pomiaru czasu).
  • PBK – 500 (nie konieczne)

Jak zbierze się 5 maluchów  zrobimy dla Was klasę Maluch

Jak będzie więcej niż 4 auta w grupie – będzie w grupie tytuł Mistrza Polski.

Mirosław Miernik
Koordynator Rajdów Historycznych

www.h-rsmp.pl
www.pzm.pl
ul. Kazimierzowska 66 , 02-518 Warszawa
tel(+48) 501-359-755
Profil Facebook MOTUL HRSMP

 757 wszystkich wyświetleń,  5 wyświetleń dzisiaj

 
marzec 23rd, 2018|Kategoria: Artykuły|Tagi: , , , |
Udostępnij

O Autorze:

Administrator strony, newsy, wydarzenia, design, galerie zdjęć. Zapraszam do kontaktu: np126p@gmail.com

Zostaw komentarz