5 minut o … Piotr Płaczek

Strona główna/Artykuły/5 minut o … Piotr Płaczek

5 minut o … Piotr Płaczek

Piotr Płaczek w cyklu 5 minut o … Zapraszam do lektury wywiadu z kierowcą z powiatu wodzisławskiego, który już od prawie 20 lat startuje w Fiacie 126p w rożnego rodzaju sprintach i kjsach rozgrywanych na południu Polski.

1. Jeśli można wiedzieć skąd pochodzisz i ile wiosen masz już za sobą?

Pochodzę z miejscowości Bełsznica w  powiecie wodzisławskim a za sobą mam już 44 wiosen.

2. Czy pamiętasz swój pierwszy start, kiedy to tak naprawdę się zaczęło?

Swoją przygodę z rajdami zacząłem w 2003 roku.

3. Dlaczego maluch? wielu zaczynało od malucha ale potem przesiadali się na mocniejsze auta. Ty konsekwentnie od paru lat w maluchu dlaczego?

Z Fiatem 126p jestem związany od młodych lat. To był samochód, na którym zdawałem egzamin z prawa jazdy, zdobywałem doświadczenie i szlifowałem techniki jazdy, które zacząłem wykorzystywać w rajdach samochodowych. Dlaczego wciąż maluch…? Ma w sobie to coś… tylny napęd, nie powtarzalny dźwięk silnika… Inna rajdówka być może tak, ale wszystko to wiąże się z ogromnymi kosztami na które na chwilę obecną nie mogę sobie pozwolić.

4. Przez te wszystkie lata twój fiacik kilka razy zmieniał barwy. Czy to ciągle jest ta sama buda czy któraś już ewolucja?

Ze względu na różne sytuacje w rajdach w czasie których dochodziło do mniejszych lub większych uszkodzeń konieczna była wymiana malucha na kolejnego. Obecnie jest to moja piąta rajdówka 126p.

5. Możesz przybliżyć co kryje się pod klapą? Jakie modyfikacje wprowadziłeś w silniku a co zmieniłeś w zawieszeniu.

Silnik… inny wałek rozrządu, głowica ma większe zawory, gaźnik motocyklowy, lekkie koło zamachowe i breda.
Zawieszenie…Z przodu przerobiony resor i seryjne amortyzatory, a tył amortyzatory gazowe i skrócone sprężyny.

6. Z maluchem działasz Sam czy korzystasz z zaprzyjaźnionego warsztatu albo pomocy znajomych.

Ze względu na koszty większość napraw wykonuję samodzielnie lub przy pomocy kolegów mechaników oraz pilota którym jest mój brat.
W kwestach logistycznych, czyli transport rajdówki i zaplecza technicznego, wspiera mnie firma SAFER z Tworkwa oraz Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów WALDAM.

 

7. Jak to wygląda od strony finansowej w twoim przypadku jeździsz za swoje czy masz wsparcie sponsorskie jak tak to kogo?

Środki na rajdy i naprawy pochodzą z prywatnego budżetu.

8. Ostatnio zaliczyłeś efektowne dachowanie podczas jednej z rund cyklu Rally Park Cup. Możesz pokrótce opowiedzieć jak do tego doszło?

Piękna pogoda, kolejna pętla, chęć osiągnięcia lepszego czasu sprawiły, że dodałem zbyt dużo gazu i przód maluszka na łuku stracił przyczepność wjeżdżając prawą stroną na niewielkie wzniesienie. To był ten moment kiedy nie mogłem już nic zrobić i tym samym zaliczyliśmy efektowną beczkę. Mimo tego zdarzenia kontynuowaliśmy jazdę do mety.

Screeny z materiału wideo:
3 Runda Rally Park Cup Kaczyce 2023 – Kupchuck Records

jedrek555 – Kupchuck Records
9. Czy maluch wymaga gruntownej odbudowy? Choć kontynuowałeś jazdę po rolce dach nie wyglądał zaciekawię.

Po szalonym czwartym oesie zadbaliśmy o to aby bezpiecznie dokończyć rajd. Jednak zniszczenia są na tyle duże że maluch wymaga konkretnych napraw blacharsko lakierniczych. Całe szczęście nie ucierpiał silnik i elementy podwozia.

10. Co czułeś w momencie rolki? Wiem że nie jest to twoja pierwsza taka kraksa. Równie efektownego dacha zaliczyłeś podczas KJS Chybie 2015 więc doświadczenie już masz – żart – oczywiście, ale tak dla niewtajemniczonych to były twoje błędy, za szybko, za wolno czy zawiódł sprzęt ?

KJS CHYBIE 06.12.2015 Piotr Płaczek Fiat 126 Maximum Attack On The Limit Crash Flat Out
POLISH_RALLY_FAN

To są ułamki sekund więc trudno tu nazwać towarzyszące odczucia. Jedyna taka myśl to, żeby nikomu nic się nie stało. Rolka w Chybiu była efektem zbyt brawurowej jazdy, źle oceniłem możliwości swojego maluszka.

Miałem tez nieprzyjemna przygodę testując swoja nową rajdówkę. Po przygotowaniu i malowaniu na testach obok domu została tak rozbita że maluszek poszedł do kasacji a ja ze złamaną szczęką i innymi kontuzjami skończyłem w szpitalu.

11. Powiedz kto Ci robił klatkę bezpieczeństwa bo w obu przypadkach auto po takich dochowaniach nie nadawałoby się do dalszej jazdy.

Klatka, to bardzo istotny element samochodu rajdowego, niejednokrotnie stanowi o bezpieczeństwie przejazdu kierowcy i pilota. Postawiłem na profesjonalizm i klatę z homologacją zrobiła mi firma z Brennej, która zajmuje się budowaniem klatek na różne poziomy zawodów.

12. Startujesz już trochę czasu także doświadczenie jeśli chodzi o udział w zawodach maluchem z pewnością masz ogromne co w takim razie mógłbyś poradzić tym którzy chcieli by zacząć swoją przygodę z rajdami od startów fiatem 126p. Czy to ma jeszcze sens? Obecnie cena zwykłego zdrowego malucha może dochodzić do 10 000. Za tą cenę można już mieć całkiem fajną rajdówkę w postaci fiata seicento.

Jeśli ktoś decyduje się na rozpoczęcie przygody w rajdach od fiata 126p, to musi czuć to “coś” i mieć sentyment do fiata 126p i jego historii. Kibice widząc malucha w akcji na rajdach uśmiechają się sami do siebie ponieważ Fiat był pierwszym samochodem za kierownicą, którego sami doskonalili swoją jazdę. Na dzień dzisiejszy maluszki powracają na polskie drogi, jako samochody rekreacyjne. Przygotowanie malucha do rajdów stało się bardzo kosztowne, a dostępność części na rynku jest coraz mniejsza i z tym muszą się zmierzyć ci którzy chcą startować.

13. Jak widzisz swoją przyszłość w startach w amatorkach jak np. Rally Park Cup? W tym roku widać ze maluchy nie pojawią się tak często jak rok temu choć to i tak był duży sukces że tylu zawodników pojawiało się na trasach w sezonie 2022 bo dobre czasy maluchów już chyba dawno minęły. Czy faktycznie nadchodzi koniec. Wielu driverów startujących w maluchach odłożyli swoje kierownice na kołek. Czy uważasz że będzie tylko gorzej? I mam tu na myśli nasze lokalne imprezy bo jak widać cykl Maluch Trophy ma się bardzo dobrze.

Z roku na rok jest coraz trudniej. W ostatnich latach zamykają się kolejne kluby organizujące rajdy amatorskie, a tym samym mój udział w rajdach jest coraz rzadszy. Udział w rajdach traktuje bardziej rekreacyjnie, choć lubię adrenalinę i emocje, które wyzwalają się podczas rajdu. Kierowcy, którzy zaprzestali jeździć maluszkami kierowali się niejednokrotnie względami finansowymi dotyczącymi części zamiennych, kosztów uczestnictwa w rajdach oraz życiem prywatnym. Z pewnością wielu z nas kontynuowało by rajdową przygodę mając sponsorów, o których w obecnych czasach jest bardzo trudno.

14. Twój pilot. Możesz przybliżyć kto najczęściej zasiada u Ciebie na prawym? Sam też chyba czasem wcielasz w role pilota powiedz jak to wygląda od drugiej strony.

Na prawym fotelu pilota przez większość mojej kariery zajmował miejsce Wojtek Płaczek. Marek mój brat oraz moja partnerka Ania. Jako pilot jechałem chyba cztery razy ale w klasie CC i klasa do 1.3. Kiedy zasiadłem na prawym, to po starcie wjeżdżając w pierwszy zakręt odnosiłem wrażenie, że zakręt jest nie do przejechania tą szybkością, że auto poleci w bok… zrozumiałem wtedy jak ważne jest zaufanie kierowcy do pilota i pilota do kierowcy. Zdecydowanie wolę jednak trzymać kierownicę.

15. Z racji tego że startujesz już kilka lat w amatorskich imprezach nasuwa mi się kolejne pytanie. Jaki cykl w którym miałeś okazje startować był wg ciebie najlepiej zorganizowany jeśli chodzi o odcinki jak i samą organizację?

Z sentymentem wracam myślami do czasów kiedy rajdy były organizowane przez AMK ŚLĄZAK oraz Rajdowy Puchar Śląska.

16. Twój idol, kierowca rajdowy kto nim był lub jest obecnie ?

Tomek Kuchar oraz Petter Solberg

17. No i na koniec tradycyjne pytanie jaki jest Piotr Płaczek?

Niepoprawny optymista z duszą rajdowca.

Pozdrawiam 126p

 

Zdjęcia zamieszczone w wywiadzie pochodzą z galerii np126p.pl, część z nich jest też własnością Piotra.

 

 

 

 

 726 wszystkich wyświetleń,  2 wyświetleń dzisiaj

 
grudzień 3rd, 2023|Kategoria: Artykuły|Tagi: , , |
Udostępnij

O Autorze:

Administrator strony, newsy, wydarzenia, design, galerie zdjęć. Zapraszam do kontaktu: np126p@gmail.com

Zostaw komentarz