5 minut o … Damian Boncela

Strona główna/Artykuły/5 minut o … Damian Boncela

Na Śląsku pojawił się za sprawą „Matufy” który namawiał go na starty w Rajdowym Pucharze Śląska. Absolutny CENTOmaniak bardzo przyjazny i zwariowany zawodnik z centrum kraju. Poznajcie nieco bliżej skromnego wariata… Damian Boncela 🙂

 Jak wygląda pierwszy kontakt z rajdami osoby która nie mieszka na południu Polski ? 🙂

Wiele osób pyta mnie dlaczego nie jeżdżę „U nas” więc może tak …. Hmmm…. pierwszy mój start był to jakiś KJS. Miesiąc później zostałem namówiony na start w Rundzie ABCUP w nowym mieście nad Pilicą odcinek po płycie lotniska oraz oes po lesie drzewa prawo lewo. Wyobraź sobie większość po zakupie pierwszego auta ćwiczy nawrót na trzepaku, a Ty idziesz wszystko wąska uliczka między drzewami na odcięciu 6 biegu. Moim zdaniem jazda po parkingach wokół pachołków jest to marnowanie samego siebie , nie wspominając o aucie jadąc 1-2 bieg I ciągnięcia za ręczny żeby zrobić nawrót na beczce . Nie mówię że w centrum jest 0 imprez bo imprezy są. Tylko są to imprezy stricte amatorskie po terenach zamkniętych, parkingach itp. Drugi Problem w centrum Polski polega na braku terenów aby zrobić prawdziwy Oes. Jak się coś znajdzie jest to może 1 km odcinek na którym masz dwa zakręty.

Dość szybko kupiłeś pierwszą rajdówkę. Jak to było?

Pierwsza rajdówkę kupiłem zaraz po 18 urodzinach w 2014 roku. Tak za kase z komunii i urodzin. Nie odebrałem jeszcze prawka A już od dawna przeglądałem giełdy Rajdowe. W końcu znalazłem. CC stało wystawione na jednej z giełd przez dłuższy czas . Była to A grupa po Krasnym z GSMP. Pojechaliśmy obejrzeć z tatą i kolegą. Nikt z nas nie miał pojęcia o cento. Jak usłyszałem dźwięk na wolnych obrotach zakochałem się… no niczym topowe R2 Jak to napalony gówniarz trzeba kupić I już bo tak . Później przebudować ze speca GSMP pod rajdy. Po hamowni wyszło 95 koni. Z moim dzisiejszym doświadczeniem wiem że nie jechało to wcale… 🙂 nikt nie mógł tego wystroić. Jak się później okazało z moich dochodzeń ktoś pokradł kompy I zrobił specjalnie żeby nie jechało.

CENTO FOR EVER ? 🙂

Są fani Vaga, są fani klasyków ja jestem fanem Cento . Jedni slinia się na widok v8 na ulicy ja slinie się na widok SC schumachera na parkingu pod Marketem. Myślę że kto kiedyś miał doczynienia z wyczynowym cento wie o czym mówię może być to budżetowa zabawka za 1000 zł do stawiania pierwszych kroków, a może to być topowy Kit Car za 20 tysięcy Euro. Oczywiście chciałbym kiedyś spróbować czegoś innego, ale na chwilę obecną budzet jest ograniczony, a Seicento jest bardzo konkurencyjna skarbonka którą można robić fajne czasy na odcinkach.

Rajdowy Puchar Śląska… jak trafiłeś na te zawody? Jak oceniasz rywalizacje? Jak zostałeś przyjęty w stawce zawodników ze Śląska?

Rajdowy Puchar Śląska obserwowałem ten cykl od samego początku na YT. Byłem mocno namawiamy przez „Matufe”, żeby przyjechać i zobaczyć. Mówię dobra przyjadę ale jak to większość w naszym rajdowym gronie w głowie sobie myślałem eeee no co Ty, ile to kasy itp. Marudzenie. W 2017 roku udało mi się pojechać jedną z imprez na prawym fotelu. Był to Rajd W Jastrzębiu Zdroju. Po ukończeniu tego rajdu wysiadłem podszedłem do Matufy I mówię. Chłopaku buduje cento, co tu się wyprawia to ja *******. (nie wspomniałem że przed tym rajdem miałem już dwa CC, które sprzedałem). RPŚ to cykl gdzie uczysz się wszystkiego od szybkiej jazdy do szanowania prędkości. Jaka dla mnie organizacja na najwyższym poziomie. Wracając do początku pojechałem pierwsza rundę w 2018 zajmując 3 miejsce w klasie Cento. Co się okazało taki wyjazd nie wyszedł wcale drożej jak wybranie się na KJS 100 km w mojej okolicy. A emocje i jazdy 100 razy tyle. Z moich obserwacji jesteśmy tam jedną wielką rodziną, nikt nie podkłada sobie kłód pod nogi wszyscy sobie pomagają na wzajem i doradzają (nie jak to jest w niektórych miejscach, nic nie wiem nic nie powiem). Organizacja na mega wysokim poziomie. Zawsze wszystko dopracowane i dopięte tak jak być powinno. Rywalizacja z chłopakami w cento to jest zawsze mega zabawa. No 17-20 „bobków” w klasie ? I czego chcieć więcej.

fot. Wojciech Anusiewicz

Startujesz Seicento co w nim siedzi?

W moim obecnym Seicento siedzi motor 1.2 8v który wypluwa 104 konie I 130 Nm. Skrzynia 6 biegowa 13/64. Zawieszenie uwaga I tu zaskoczę całe życie jeździłem na B6 do tego seicento postanowiłem wsadzić coś innego. Chłopaki z MJ Style zbudowali dla mnie specjalnie Gwintowanego PZM-1 na wąskiej sprężynie. Udało się dobrać takie ustawienia że nie jest to beton tylko fajnie wybiera dziury I trzyma w zakrętach. Jak na tą chwilę jestem bardzo zadowolony z tego wynalazku. Na tył w zależności od specyfikacji odcinka przekładam różne amortyzatory w zależności od potrzeb.

Co będzie dalej? Kierunek RO? Czy może zostajesz tam gdzie startujesz teraz?

Hmmm co będzie dalej? Szczerze ? Nie wiem… Na chwilę obecną zostaje w RPŚ już wiem, że pojedziemy w tym sezonie 1 Rundy RO, a kto może wie może uda się 2.

Rajd marzenie?

Zawsze chciałem wystartować w rajdzie Barum , na chwilę obecną Seicento jest to nie możliwe bo jest ono niehomologowane w historyku.

Rajdowy idol?

Nie mam wybranego jednego 🙂 mógłbym wymieniać ich wielu. Na pewno wymienię Felixa Pawła Danilczuka umie podejść do tematu z jajem I zrobić show, Kajto za to co osiągnął w swojej karierze, OTT Tanak mógłbym tak wymieniać I wymieniać.

Kto sponsoruje Twoje starty?

W moich startach w tym sezonie pomaga mi firma z Niemiec „Barlage”, za pomoc przy aucie, zorganizowaniu transportu I Paliwa stoi firma Rafpol , chociaż każdy kto jeździ wie, że tak naprawdę nie jest tak kolorowo I większość wykładam z własnej kieszeni.

 Auta serwisujesz sam czy ktoś Ci pomaga?

Auta serwisuje sam nigdy nie zdążyło mi się zaprowadzić rajdówki do mechanika. Robię wszystko sam od zmiany koła do rozłożenia skrzyni . Oczywiście proszę o pomoc I podpowiedzi tak jak już wcześniej wymieniłem Piotrka z Rafpol.

Jaki jest Damian Boncela ?:)

Jaki jest Damian Boncela? Może to pytanie trzeba by zadać komuś innemu kto mnie dobrze zna 🙂 Damian na pewno lubi być najlepszy chociaż nie zawsze mu to wychodzi 🙂 nie lubię planować z dużym wyprzedzeniem robię wszystko na ostatnią chwilę co w rajdach nie jest dobre. Podobno jestem duszą towarzystwa , lubię się śmiać bez powodu I być w centrum uwagi.